HTML

ÚT

Új Társadalom-ra van szükség! Sok a gond a mostanival...

Filmajánló

Kapcsolódó hirdetések

Farkastörvények

2007.11.06. 16:12 Daddy21

Farkastörvények
 

Van egy ember, aki farkasok között él. Egy tudományos kísérletben vesz részt – a NatGeo-n láttam néhány napja -, nyilván abnormális módon szereti ezeket a vadállatokat, hogy ezt bevállalta. (És ha így ki tudott szakadni az emberi társadalomból, nem sok szál fűzhette ide). Közöttük alszik, azt (is) eszi, amit ők (nyers húst!), farkasmód üdvözli falkatársait – szájon nyalják egymást -, résztvesz játékaikban, ahol nem a kezét, hanem a fogait használja. Ő nevelte fel őket, a szájából etette a kölyköket, ő a falkavezér, de a már felnőtt állatok között, a mindennapi harci játékokban mindig bizonyítania kell, hogy ő a legjobb, különben leváltják - akár meg is ölhetik. A farkas nem kutya: Egy háznál nevelt szelíd jószág például azonnal megtámadta gazdáját, amikor azt sántítani látta - a „hibás” vezért gyorsan le kell cserélni, mert az egész falka sorsa forog kockán...

 
 

Az jutott eszembe, hogy Jack Londonnak, „A vadon szava” és „A farkas fia” írójának biztosan tetszene a kísérlet, ő rokonszenvesebbnek tartotta a nyílt farkastörvényeket a kapitalizmus sunyi farkastörvényeinél,

 
és mostanában már kezdem egy kissé érteni őt:
 

Valaki számsorokat nézeget egy Wall Street-i irodaház 10. emeletén, fejét rázza, itt elég rossz a hatékonyság, kicsikarható még onnan néhány milliárd, 

fölveszi a telefont és másnap arra ébredsz, hogy a messzi távolból jött utasítás szerint itt megint átrendezik a te világodat, nélküled, károdra...

 
A farkasfalka összebújik éjszakára,

és másnap, ha jó a vezérük, megszerzik az életet jelentő zsákmányt, megvédik területüket a betolakodóktól,

 
de melegít-e a te közösséged? jól szolgál-e a vezéred?

4 komment

Címkék: farkas ember mostláttam farkastörvény

A bejegyzés trackback címe:

https://ujtarsadalom.blog.hu/api/trackback/id/tr50220372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2007.11.07. 09:38:43

Kedves Daddy21!

Miközben bejegyzésedet olvastam, egy sor derengett fel a fejemben. És, igen, jól emlékeztem, leellenőriztem és meg is találtam, az a sor József Attila Levegőt! című verséből származik.
Idemásolom a verset. Bizonyára ismered, de ezek, szerintem, soha meg nem unható sorok.

*********************

LEVEGŐT!

Ki tiltja meg, hogy elmondjam, mi bántott
hazafelé menet?
A gyepre éppen langy sötétség szállott,
mint bársony-permeteg
és lábom alatt álmatlan forogtak,
ütött gyermekként csendesen morogtak
a sovány levelek.

Fürkészve, körben guggoltak a bokrok
a város peremén.
Az őszi szél köztük vigyázva botlott.
A hűvös televény
a lámpák felé lesett gyanakvóan;
vadkácsa riadt hápogva a tóban,
amerre mentem én.

Épp azt gondoltam, rám törhet, ki érti,
e táj oly elhagyott.
S im váratlan előbukkant egy férfi,
de tovább baktatott.
Utána néztem. Kifoszthatna engem,
hisz védekezni nincsen semmi kedvem,
mig nyomorult vagyok.

Számon tarthatják, mit telefonoztam
s mikor, miért, kinek.
Aktákba irják, miről álmodoztam
s azt is, ki érti meg.
És nem sejthetem, mikor lesz elég ok
előkotorni azt a kartotékot,
mely jogom sérti meg.

És az országban a törékeny falvak
- anyám ott született -
az eleven jog fájáról lehulltak,
mint itt e levelek
s ha rájuk hág a felnőtt balszerencse,
mind megcsörren, hogy nyomorát jelentse
s elporlik, szétpereg.

Óh, én nem igy képzeltem el a rendet.
Lelkem nem ily honos.
Nem hittem létet, hogy könnyebben tenghet,
aki alattomos.
Sem népet, amely retteg, hogyha választ,
szemét lesütve fontol sanda választ
és vidul, ha toroz.

Én nem ilyennek képzeltem a rendet.
Pedig hát engemet
sokszor nem is tudtam, hogy miért, vertek,
mint apró gyermeket,
ki ugrott volna egy jó szóra nyomban.
Én tudtam - messze anyám, rokonom van,
ezek idegenek.

Felnőttem már. Szaporodik fogamban
az idegen anyag,
mint szivemben a halál. De jogom van
és lélek vagy agyag
még nem vagyok s nem oly becses az irhám,
hogy érett fővel szótlanul kibirnám,
ha nem vagyok szabad!

Az én vezérem bensőmből vezérel!
Emberek, nem vadak -
elmék vagyunk! Szivünk, mig vágyat érlel,
nem kartoték-adat.
Jöjj el, szabadság! Te szülj nekem rendet,
jó szóval oktasd, játszani is engedd
szép, komoly fiadat!

1935. november 21.

*********************

A legjobbakat kívánva üdvözöl
bbjnick

Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2007.11.07. 11:40:39

Kedves bbjnick!
Ismerem és szeretem ezt a versét (is) József Attilának, amely bizony újra aktuális,
sok más, kapitalizmus-ellenes versével együtt.
Egy másik írásomat a "Munkások"-ból vett idézetekkel indítottam:

"Forgolódnak a tőkés birodalmak,
csattog világot szaggató foguk
...
Kis, búvó országokra rálehel
a tátott tőke sárga szája. Párás
büdösség felhő lep bennünket el."

(Szabadságot, egyenlőséget, testvériséget! - az írás címe különben, most az mjj.hu-n található, de lehet, ide is fölteszem.)

Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2007.11.07. 11:42:50

Ja, és figyelmedbe ajánlom ebben a blogban az első írást is: "Kellett nekünk kapitalizmus?" a címe.

Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2007.11.07. 13:36:59

És persze: Emberek, nem vadak vagyunk,
de ez sajnos nem feltétlenül jelenti azt, amit szeretnénk - együttérzést, segítőkészséget, humánumot -,
hanem jelentheti azt is - erről szól a fenti gondolatsor -,
hogy vannak köztünk, akik alattomosanan ölnek: megtévesztéssel, kizsákmányolással, a pénz hatalmával.

süti beállítások módosítása