Lehetne, mert volt rá példa.
Bár Nouriel Roubini amerikai közgazdász, a mostani válság pontos előrejelzője szerint Marxnak igaza van: A kapitalizmus lényege szerint erkölcstelen, és emiatt bukásra van ítélve. (Szent tehene, a hatékonyság pusztítja el - minél nagyobb profitot, bármilyen áron -, mert egyre sikeresebben vonja el a jövedelmet a munkától a tőkéhez. Ez elkerülhetetlenül vezet a keresletcsökkenéshez és a túltermeléshez: a rendszer összeomlásához.)
Itt van például Robert Owen New Lanark-i kísérlete a 19. sz. elejéről. Textilgyárában munkásainak munkaidejét csökkentette, felújíttatta a házaikat. Üzletei olcsón árultak jó minőségű árukat a munkásoknak (jegyre), bölcsödét, óvodát és iskolát nyitott, egészségügyi ellátást és nyugdíjat adott.
Owen vállalkozása egészen addig jól működött, amíg egyházellenes kijelentései miatt nem szigetelődött el.
Még jobb példa az erkölcsös vállalkozás működőképességére a csokoládégyáros Cadbury-dinasztia története:
1879-ben azért építették a városon (Birmingham) kívülre csokoládégyárukat, hogy körülötte kertes házakban helyezhessék el a gyár dolgozóit. „Honnan lesznek egy munkásnak eszméi, ideáljai, ha nyomortelepen lakik, és egyetlen pihenőhelye a nyilvánosház?”- indokolt George Cadbury.
Az ő gyárukban vezették be először a szombati rövidített munkanapot. A Burnville-nek nevezett telepen volt iskola, kórház, fürdő, olvasóterem, pihenőszobák és orvosi rendelő, futballpálya, úszómedencék (külön férfi és női), squash-, illetve teniszpálya.
George Cadbury minden nyáron huszonötezer, Birmingham szegénynegyedéből származó gyermekre viselt gondot, étkeztette őket és programokat szervezett számukra. 1906-ban hatvanezer fontot adományozott munkásainak nyugdíjalapjába.
A Cadbury-k nem csak a munkásokat vették - a szó legszebb értelmében - emberszámba, üzleti ügyeiket is megkérdőjelezhetetlen korrektséggel intézték.
És ezek az erkölcsös kapitalisták a világ legnagyobb csokoládégyártó vállalkozását hozták létre!
- épp elég nagyot egy óriási gazdasági és társadalmi válság kialakulásához.
A khm, khm "ügyeskedések", a megtévesztő reklámok és egyéb (fölösleges) vásárlásra ösztönző eszközök, a versenytársakkal szembeni kíméletlenség, ipari kémkedés, kenőpénzekkel szerzett üzletek mindennaposak,
de egy 2001-es kriminológiai konferencián még a fentieknél is durvább módszerek rohamos terjedéséről számolt be egy kriminológus: